Sztuka skutecznej telepracy

image

Szacuje się, że w całym kraju 43 procent wszystkich pracowników pracuje zdalnie przynajmniej przez część czasu. Badania pokazują, że telepraca przynosi wiele korzyści zarówno pracodawcom (np. bardziej wydajni i zaangażowani pracownicy), jak i pracownikom (mniej czasu i kosztów związanych z dojazdami do pracy oraz większa równowaga między życiem zawodowym a prywatnym).

Jednak z raportu Gallupa State of the American Workplace wynika, że telepraca przynosi najwięcej korzyści pracownikom i pracodawcom, gdy pracownicy nie spędzają 100 procent czasu w domu. Są bardziej zaangażowani, gdy część tygodnia pracy spędzają zdalnie, a drugą część w miejscu, w którym pracują ich współpracownicy. Według Gallupa optymalny wzrost zaangażowania występuje wtedy, gdy pracownicy spędzają 60 procent do mniej niż 80 procent swojego tygodnia pracy - trzy do czterech dni - pracując poza miejscem zamieszkania.

Dlaczego tak się dzieje? Istnieje wiele czynników, które wchodzą w grę. Jednym z nich jest kwestia "out-of-sight-out-of-mind". Liczne badania pokazują, że pracownicy pracujący na odległość są średnio tak samo lub nawet bardziej wydajni niż pracownicy pracujący w biurze, którzy mają do czynienia z większą ilością czynników rozpraszających. Według Gallupa, kiedy pracownik znajduje się w tym samym biurze co jego menedżer, łatwiej jest mu dostrzec i docenić jego osiągnięcia. Kiedy kierownik i pracownicy znajdują się w różnych miejscach, jest mniej okazji, aby to zrobić. Może to spowodować, że pracownicy pracujący na odległość będą czuli się niedocenieni i mniej zaangażowani. Menedżerowie muszą upewnić się, że świętują sukcesy i oferują możliwości awansu zarówno pracownikom stacjonarnym, jak i zdalnym.

Innym powodem, dla którego plan 100-procentowej telepracy nie zawsze jest idealny, jest fakt, że pracownicy całkowicie zdalni nie mają możliwości kontaktu ze swoimi współpracownikami, co może prowadzić do poczucia izolacji. Istoty ludzkie pragną kontaktu z innymi. Pracownicy tworzą więzi z innymi pracownikami w biurowych pokojach przerw, pokojach obiadowych, przy chłodnicy wodnej i dzbanku kawy. Nawet niewielka ilość czasu spędzonego ze współpracownikami i kierownikami może zwiększyć szanse na to, że wysiłki pracownika związane z telepracą zakończą się sukcesem dla wszystkich zainteresowanych.