Jaki format powinienem wybrać dla mojej ulotki?

image

Zamawiając partię ulotek należy podjąć decyzję o formacie przyszłego wydruku. Od tego parametru zależy specyfika umieszczania informacji na ulotkach oraz specyfika ich dystrybucji wśród grupy docelowej po wyprodukowaniu.

Dziś zapotrzebowanie jest na druk ulotek A4 i A5, A6, A7.

Największym z tych formatów jest A4. Do dystrybucji na ulicach, nie zawsze jest odpowiedni - duży arkusz będzie trudny do usunięcia w kieszeni lub torbie. W tym przypadku całkowity koszt nakładu będzie wyższy niż w przypadku stosowania bardziej kompaktowych formatów. Z drugiej strony, ulotka A4 może pomieścić sporo informacji, zarówno tekstowych, jak i ilustracyjnych. 

Może to być kluczową zaletą, jeśli ulotki są rozdawane nie przypadkowym przechodniom na ulicy, ale bardziej "skoncentrowanej" grupie docelowej - na przykład podczas prezentacji poszczególnych produktów lub kolekcji, przy okazji otwarcia nowych punktów sprzedaży detalicznej, na wystawach. W takich przypadkach odbiorca ulotki, po pierwsze, jest bardziej zainteresowany otrzymaniem kompletnej informacji, a po drugie, z reguły ma możliwość natychmiastowego zapoznania się z materiałem. Przy tworzeniu ulotek tego typu często wykorzystuje się gruby papier, a także stosuje się lakierowanie i inne zabiegi wykończeniowe, które pozwalają nadać im bardziej estetyczny wygląd, sprawiają, że są bardziej trwałe i długowieczne.

Ulotki informacyjne Format A4 pozwala na wykorzystanie ich nie tylko w celach reklamowych. Na przykład, w tym formacie można drukować instrukcje, broszury i inne materiały informacyjne. Drukując ulotki informacyjne w dużym formacie należy również wziąć pod uwagę specyfikę ich dystrybucji - w niektórych przypadkach wygodniejsza dla odbiorców będzie kompaktowa książeczka.

Do masowej dystrybucji wygodnie jest używać ulotek w małych formatach - A5, A6, A7. Zazwyczaj używa się w nich mniej gęstego papieru. W połączeniu ze zmniejszeniem powierzchni samego materiału, daje to dość zauważalną oszczędność kosztów druku w porównaniu z dużymi ulotkami A4. 

Wykorzystanie kompaktowych ulotek do masowej dystrybucji na ulicy lub w centrach handlowych zwiększa szansę, że odbiorca zachowa materiał promocyjny i nie wyrzuci go do najbliższego kosza. Mniejsze ulotki można szybko umieścić w torbie lub schować do kieszeni, aby później móc je dokładniej obejrzeć.

Kompaktowy format ulotek narzuca pewne ograniczenia w zakresie materiału informacyjnego.

Ponieważ tekst w nich jest pisany raczej dużą czcionką, z ulotki można uzyskać tylko podstawowe informacje. Biorąc jednak pod uwagę specyfikę ulotek przeznaczonych do masowej dystrybucji, trudno uznać to za poważną wadę. Z reguły takie materiały zawierają jedynie najważniejsze zalety i cechy reklamowanej oferty, a także blok z kontaktami, który umożliwia zainteresowanym klientom uzyskanie bardziej szczegółowych informacji.