Ile lat ma Twoja wizytówka?

image

Wizytówki, ulotki i broszury stały się tak dobrze znanym atrybutem współczesnego biznesu, że trudno je sobie wyobrazić w innym społeczno-kulturowym "układzie współrzędnych". Ale pierwsze wizytówki powstały już w starożytnych Chinach! Co do książeczki... chciałoby się oczywiście powiedzieć, że pojawiła się u zarania druku, ale niestety, ta forma druków powstała nie tak dawno - w XV wieku, wraz z wynalezieniem druku książkowego. Ulotki w porównaniu z nimi weszły dopiero w "niemowlęcą" erę druku reklamowego - ich "życie" na rynku nie przekracza 300 lat.

Wizytówki, ulotki i broszury to wszechobecne produkty poligraficzne. Dlaczego wszechobecny? Bo to właśnie ona - materia drukowana - otacza nas wszędzie: na dworcach, lotniskach, w sklepach, restauracjach, salonach, drogeriach itp. Zadaniem każdego produktu poligraficznego jest nie tylko przekazywanie informacji, ale także, co oczywiste, oddziaływanie na odbiorcę. Jeśli mówimy o podstawowym "sensie istnienia" tych trzech rodzajów materiałów drukowanych, to wizytówki (choć w mniejszym stopniu niż ulotki i broszury), są również skutecznym narzędziem reklamy i PR.

A więc, pani wizytówka! W ramach krótkiej wzmianki historycznej wspomnijmy, że choć analogi współczesnych wizytówek były w użyciu jeszcze przez starożytną chińską szlachtę, pierwsza oficjalna wzmianka o wizytówkach wiąże się z Francją. Znając zamiłowanie do luksusu francuskiego dworu XVIII wieku, można sobie wyobrazić, jakie były ówczesne wizytówki. Herby rodowe, monogramy, drogi papier, tkaniny, kość słoniowa, a nawet szkło - wszystko to służyło jednej funkcji: wskazywało na status posiadacza wizytówki. Oczywiście, nawet teraz można zobaczyć wizytówki jak z epoki francuskich królów, ale dziś wizytówki nadal bardziej zaangażowany składnik informacyjny. Nowoczesne wizytówki dzielą się na osobiste, biznesowe i korporacyjne. Z reguły do druku wizytówek używa się papieru powlekanego lub niepowlekanego o wysokiej gęstości, nie mniejszej niż 270-300 g/m2. Zgódź się, że Twoja wizytówka powinna służyć jak najdłużej - nawet jeśli nie musi dorównywać próbkom starożytnej chińskiej "twórczości reklamowej", zachowanej do naszych czasów, ale żeby przetrwać przynajmniej sezon biznesowy, jest obowiązkowa.

Zwykły format wizytówek - 9×5 cm (a czasem 8,5×5,5 cm). Nie zaleca się zamawiania wizytówek o niestandardowym formacie w celu "oryginalności": taki "dowód tożsamości", oczywiście, znacznie wyróżni Twoją osobę wśród wielu sąsiadów, ale w rezultacie doprowadzi tylko do szybkiej utraty wręczonych kart. W końcu ludzie biznesu, którzy często wymieniają się kontaktami z partnerami, używają do przechowywania specjalnych etui na wizytówki i mało prawdopodobne jest, że ktoś zdecyduje się kupić osobne etui wyłącznie dla Twojego "oryginału".

Stosowany jest druk cyfrowy, rzadziej offsetowy, przy czym częściej zamawiane są wizytówki z kategorii "luksusowych", gdyż offset ma wyższą jakość druku, ale kosztuje więcej i jest drukowany dłużej. No i oczywiście ważny etap cięcia wizytówki, w którym zarówno zaokrąglanie rogów (na życzenie klienta), jak i sztancowanie mają służyć temu, aby wizytówka była prawdziwie stylowym dodatkiem dla klienta.

Teraz kilka słów o tym, czym jest ulotka i jak się pojawiła.

Będąc z natury ulotką, ulotka pojawiła się 2-3 wieki temu, gdy przez Europę przetaczały się fale rewolucji i innych burzliwych wydarzeń. Ponieważ zawarte w nich informacje miały charakter ostro polityczny, jest całkowicie zrozumiałe, że ulotki te nie były rozdawane bezpośrednio do rąk na ulicach. Można było za to zapłacić cenę wolności! Oryginalny pomysł układania ich w małe stosy na różnych wysokościach, skąd wiatr mógł rozwiewać "agitkę" po całym mieście do rąk zainteresowanych, dał nazwę takim ulotkom - "flyer", czyli "latający".

Dziś głównym zadaniem ulotki jest skuteczna mini reklama firmy. Jasność i barwność ulotki pozwala w dość krótkim czasie i stosunkowo niewielkim nakładem środków przyciągnąć potencjalnego konsumenta do produktu lub usługi. Przy produkcji ulotek stosujemy druk cyfrowy lub offsetowy na papierze o wysokiej gęstości (zazwyczaj 120-160 g/m). Z reguły stosuje się papier offsetowy lub powlekany, ale można również stosować papier projektowy o standardowych/niestandardowych wymiarach, jak również dowolny materiał z ręcznym malowaniem, tłoczeniem, lakierowaniem itp. Tradycyjne formaty ulotek, jeśli można mówić o jakichkolwiek ograniczeniach w tym dość dziwnym rodzaju druku, to 1/3 A4 (100x210 mm), A5 (148x210 mm) lub A6 (105x148 mm).

I oczywiście, książeczka! Książeczka to dwu-, trzy- lub więcej krotnie (akordeon) złożona kartka papieru.

Jak już wspomnieliśmy, jest to dość młody rodzaj druków. Jego cechą charakterystyczną jest maksymalna ilość informacji na minimalnej powierzchni. Ulotka, mimo że nie jest przeznaczona do sprzedaży, pełni funkcję informacyjną i reklamową. Jeśli chodzi o format, broszura nie jest jednostronicowym arkuszem, jak ulotka lub broszura, i nie ma zszytych stron - jak np. broszura. Broszury produkowane są techniką offsetową (dla masowego nakładu broszur) lub cyfrową. Broszury drukowane są na papierze powlekanym o różnej gramaturze. Kolejnym etapem jest lakierowanie broszur lakierem matowym, błyszczącym lub czasem ultrafioletowym. Na koniec są one "składane", a proces ten nazywany jest falcowaniem (jeśli używany jest papier o niskiej gęstości) lub bigowaniem (jeśli używany jest papier o wyższej gęstości).

To chyba wszystko, co chcieliśmy Ci powiedzieć o wizytówce, ulotce i książeczce. Oczywiście, proces drukowania jest stale rozwijany. Różnorodność materiałów, metody i jakość obróbki, wydajność - wszystko po to, by sprostać wymaganiom czasu. Tak więc zarówno wizytówka, ulotka, jak i broszura mogą stać się małymi dziełami sztuki, a także zwykłymi przykładami technologii i materiału.