Jak dobrze Twoja firma wita nowych pracowników?

image

Czy wiesz, że amerykańskie firmy tracą około jednej piątej wszystkich nowo zatrudnionych pracowników w ciągu pierwszych trzech do sześciu miesięcy pracy? Albo że odczucia pracowników na temat firm, w których pracują, często kształtują się w pierwszych tygodniach i miesiącach pracy? Jest to krytyczny okres, w którym pracownicy mogą dowiedzieć się czegoś o firmie, w której pracują i przekonać się, czy praca, kultura i współpracownicy do nich pasują.

Powody, dla których ludzie odchodzą od pracodawców mogą być bardzo różne. Jednak badania pokazują, że istnieje jeden wspólny czynnik dla wielu pracowników, którzy odchodzą z firmy po krótkim czasie: Brak pomocy w procesie rekrutacji. Z badań wynika, że aż połowa pracowników, którzy odchodzą z pracy w ciągu sześciu miesięcy, nie otrzymała pomocy w zakresie wdrażania do pracy lub otrzymała ją w ogóle.

Dlaczego wprowadzenie nowego pracownika na stanowisko jest tak ważne? Naukowcy twierdzą, że wrażenia pracowników na temat ich firmy kształtują się znacznie wcześniej i są bardziej trwałe niż pracodawcy zdają sobie z tego sprawę. A jeśli te wrażenia są negatywne, mogą pozostać z danym pracownikiem, nawet jeśli ich późniejsze doświadczenia w firmie są bardziej pozytywne. Jak dobrze Twoja firma wita nowych pracowników w pierwszych dniach i tygodniach ich pracy? Oto kilka elementów skutecznego programu on-boardingowego:

  • Wczesna komunikacja. Wysłanie kilku e-maili z informacją o tym, czego pracownik może się spodziewać w pierwszych dniach i tygodniach pracy, może w znacznym stopniu złagodzić stres spowodowany strachem przed nieznanym. Idealnym rozwiązaniem jest rozmowa telefoniczna na dzień przed rozpoczęciem pracy przez pracownika. Zapytaj, czy ma on jakieś pytania przed pierwszym dniem.
  • Specjalny pierwszy dzień. Wyślij e-mail do swojego zespołu informujący o nowo zatrudnionym pracowniku, wraz z kilkoma informacjami o tej osobie, takimi jak jej hobby. Upewnij się, że stanowisko pracy nowo zatrudnionej osoby jest gotowe. Zapewnij drobny upominek, np. kubek do kawy lub koszulkę z logo firmy.
  • Pomoc wykraczająca daleko poza pierwsze dni i tygodnie. Wprowadzenie na stanowisko pracy powinno być kontynuowane przez pierwsze miesiące i później.
  • Mentor lub "kolega". Posiadanie kogoś innego niż szef, komu można zadawać pytania, może być niezwykle pomocne. Google nazywa ich "peer buddies". Kluczem jest posiadanie kogoś, z kim nowo zatrudniona osoba może czuć się swobodnie i kto może zapewnić jej wsparcie i zachętę.
  • Kultura świętowania nowo zatrudnionych. Zamów lunch lub zabierz swój zespół na lunch pierwszego dnia pracy. To świetny sposób, aby uczcić nowo zatrudnioną osobę i sprawić, aby poczuła się wyjątkowo.
  • Wsparcie społeczne. Zapewnij nowym pracownikom możliwość poznania swoich współpracowników. Badania pokazują, że pracownik posiadający sieć kontaktów społecznych w miejscu pracy jest bardziej skłonny do pozostania z pracodawcą w dłuższym okresie czasu.
  • Empatyczny i zainteresowany szef. Nie czekaj, aż pracownik sam przyjdzie do Ciebie z pytaniami lub wątpliwościami. Stań się dostępny w pierwszych dniach i tygodniach. Nie zatrzymuj się przy biurku nowo zatrudnionej osoby w drodze do innego miejsca. Upewnij się, że pracownik ma czas, aby zadać Ci pytania i podzielić się swoimi doświadczeniami, w razie potrzeby w sposób poufny.